В.В. Мазалов, Е.Н. Коновальчикова. Равновесие в модели ценообразования на рынке пассажирских перевозок ... С. 182-190

УДК 519.83

MSC: 91A10

DOI: 10.21538/0134-4889-2024-30-3-182-190

Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда № 22-11-20015, проводимого совместно с органами власти Республики Карелия с финансированием из Фонда венчурных инвестиций Республики Карелия (ФВИ РК), https://rscf.ru/project/22-11-20015/.

Рассматривается теоретико-игровая модель ценообразования на рынке городского общественного транспорта. Предполагается, что в качестве игроков в модели выступают транспортные компании, обслуживающие маршруты городского общественного транспорта, а распределение пассажиров по маршрутам осуществляется с помощью спецификации Хотеллинга. Исследуется равновесие по Нэшу в игре ценообразования на рынке транспортных услуг. Представлены результаты численного моделирования на примере транспортной системы г. Петрозаводска.

Ключевые слова: равновесие Нэша, рынок транспортных услуг, спецификация Хотеллинга

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1.   Wardrop J.G. Some theoretical aspects of road traffic research // Proceedings of the Institution of Civil Engineers. 1952. Vol. 2, no. 3. P.  325–378.

2.   Beckmann M.J., McGuire C.B., Winsten C.B. Studies in the economics of transportation. New Haven, CT: Yale University Press, 1956. 359 p.

3.   Lien J.W., Mazalov V.V., Melnik A.V., Zheng J. Wardrop equilibrium for networks with the BPR latency function // Discrete Optimization and Operations Research (DOOR 2016) / eds. Y. Kochetov, M. Khachay, V. Beresnev, E. Nurminski, P. Pardalos. Cham: Springer, 2016. (Ser. Lect. Notes Comp. Sci. (LNTCS); vol. 9869). doi: 10.1007/978-3-319-44914-2_4

4.   Mazalov V.V., Melnik A.V. Equilibrium prices and flows in the passenger traffic problem // International Game Theory Review. 2016. Vol 18, no. 1. Art. no. 1650001. doi: 10.1142/S0219198916500018

5.   Bure V.M., Mazalov V.V., Melnik A.V. and Plaksina N.V. Passenger traffic evaluation and price formation on the transportation services market // Advances in Operations Research 2015. P. 1–10. doi: 10.1155/2015/163495

6.   Di X., He X., Guo X., Liu H.X. Braess paradox under the boundedly rational user equilibria // Transportation Research Part B: Methodological. 2014. Vol. 67. P. 86–108. doi: 10.1016/j.trb.2014.04.005

7.   Di X., Liu H.X. Boundedly rational route choice behavior: A review of models and methodologies, Transportation Research Part B: Methodological. 2016. Vol. 85. P. 142–179. doi:10.1016/j.trb.2016.01.002

8.   Sun C., Cheng L., Ma J. Travel time reliability with boundedly rational travelers // Transportmetrica A: Transport Sci. 2018. Vol. 14, no. 3. P. 210–229. doi: 10.1080/23249935.2017.1368733

9.   Lien J.W., Mazalov V.V., Zheng J. Pricing equilibrium of transportation systems with behavioral commuters // J. Dynamics and Games. 2020. Vol. 7, no. 4. P. 335–350. doi: 10.3934/jdg.2020026

10.   Li L., Lin X., Negenborn R.R., Schutter B.D. Pricing intermodal freight transport services: a cost-plus-pricing strategy // Computational Logistics: Proc. 6th Internat. Conf. on Comput. Logistics (ICCL’15) / eds. F. Corman, S. Voп, R. Negenborn. Cham, Switzerland: Springer, 2015. P. 541–556. (Ser. Lect. Notes Comp. Sci. (LNTCS)). doi: 10.1007/978-3-319-24264-4_37

11.   Lin D.Y., Fang J.H., Huang K.L Passenger assignment and pricing strategy for a passenger railway transportation system // Transportation Letters. 2019. Vol. 11, no. 6. P. 320–331. doi: 10.1080/19427867.2017.1343764

12.   Hotelling H. Stability in competition // Economic J. 1929. Vol. 39. P. 41–57.

Поступила 22.04.2024

После доработки 12.06.2024

Принята к публикации 17.06.2024

Мазалов Владимир Викторович
д-р физ.-мат. наук, профессор
руководитель лаборатории
Институт прикладных математических исследований КарНЦ РАН
г. Петрозаводск
e-mail: vlmazalov@yandex.ru

Коновальчикова Елена Николаевна
канд. физ.-мат. наук
науч. сотрудник
Отдел комплексных научных исследований КарНЦ РАН
г. Петрозаводск
e-mail: konovalchikova_en@mail.ru

Ссылка на статью: В.В. Мазалов, Е.Н. Коновальчикова. Равновесие в модели ценообразования на рынке пассажирских перевозок // Тр. Ин-та математики и механики УрО РАН. 2024. Т. 30, № 3. С. 182-190

English

V.V. Mazalov, E.N. Konovalchikova. Equilibrium in a pricing model for a public transport market

A game-theoretic model of pricing in an urban public transport market is considered. It is assumed that the players in the model are transport companies serving urban public transport routes, and the distribution of passengers along the routes is subject to the Hotelling specification. The study focuses on the Nash equilibrium in the pricing game in the transport services market. The results of numerical modeling are presented using the example of the transport system in the city of Petrozavodsk.

Keywords: Nash equilibrium, public transport market, Hotelling specification

Received April 22, 2024

Revised June 12, 2024

Accepted June 17, 2024

Funding Agency: This work was supported by the Russian Science Foundation (project no. 22-11-20015) jointly with the authorities of the Republic of Karelia with financing from the Venture Investment Fund of the Republic of Karelia, https://rscf.ru/project/22-11-20015/.

Vladimir Viktorovich Mazalov, Dr. Phys.-Math. Sci., Prof., Institute of Applied Mathematical Research, Karelian Research Centre of RAS, Petrozavodsk, 185910, Russia, e-mail: vlmazalov@yandex.ru

Elena Nikolaevna Konovalchikova, Cand. Phys.-Math. Sci., Department of Multidisciplinary Scientific, Karelian Research Centre of RAS, Petrozavodsk, 185910, Russia, e-mail: konovalchikova_en@mail.ru

Cite this article as: V.V. Mazalov, E.N. Konovalchikova. Equilibrium in a pricing model for a public transport market. Trudy Instituta Matematiki i Mekhaniki UrO RAN, 2024, vol. 30, no. 3, pp. 182–190.

[References -> on the "English" button bottom right]